OLV van 7 Weeën kerk (Kouter)
Adres:
Heilig Hartplein 1, 9240 Zele

Pastoor

Jan Van Raemdonck
Heilig Hartplein 9, 9240 Zele
E-mail: jvanraemdonck@telenet.be

O.-L.-Vrouw van 7 Weeën kerk ( Zele-Kouter)

Historiek

De oude kerk

In 1963 werd de huiskapel van het hospitaal, opgericht in 1830 door de toenmalige pastoor Van Belle en geleid door de Zusters van de Heilige Vincentius a Paulo, in dienst genomen als parochiekerk van de nieuwe Kouterparochie. Op 29 september 1963 wordt E. Heer Frans Vermoesen aangesteld als pastoor.
Er zou een nieuwe kerk komen op de terreinen van het oude hospitaal en rusthuis. Aanvankelijk werd de oude kloosterkerk gebruikt als parochiekerk.
Op 21 september 1973 wordt de oude kloosterkerk gesloopt.

De nieuwe kerk

Op 3 augustus 1971 vangt men de bouwwerken aan van de nieuwe kerk. De kerk ademt de geest van de Liturgische Constituties van het Tweede Vaticaansconcilie: cirkelvormig, gemeenschapsvorming en actieve deelname van het Godsvolk aan de liturgie.
Op 8 oktober 1972 wordt de kerk ingewijd door monseigneur Leonce-Albert Van Peteghem, bisschop van Gent.

Wie de kerk een bezoek wil brengen en er wat meer over te weten wil komen kan een brochure kopen achteraan in de kerk aan de prijs van 2 euro.

Liturgische vieringen

Zondag om 9.30 u