Diaconie
De kerk heeft oog voor de noden van mensen en kiest bewust voor wie klein en kwetsbaar is in onze samenleving.

Diaken

Zele

Permanent Diaken Peter Van Lokeren
Vlaschaard 60
9240 Zele
GSM 0475 67 01 07
peter.vanlokeren@hotmail.com

Het Sint-Martinusfonds Berlare (SMF)

Het SMF is gestart in 2008 door pastoor Marc Van Steen, Gaby Coucquyt en diaken Raoul Verhaeven. Het is een parochiaal steunfonds voor minderbedeelden, wat inhoudt dat het fonds alles doet in eigen beheer (aankopen, leden, financiën...).
Inzake voedingswaren wordt alles aangekocht; niets wordt gratis gekregen van de nationale voedselbank.

Er is een nauwe samenwerking met het OCMW van Berlare, alhoewel beiden hun zelfstandigheid behouden.

Het Sint-Martinusfonds Berlare is de thuisbasis inzake de werking, maar te Overmere en Uitbergen zijn er afdelingen.

Eén keer per maand (meestal 2de donderdag) wordt aan de aangesloten minderbedeelden een voedselpakket uitgereikt. Naast voeding heeft het noodfonds ook kleding, schoenen en speelgoed beschikbaar dat gratis door de leden kan worden meegenomen.
De leden kunnen via het SMF naar voorstellingen in het Cultureel Centrum van Berlare tegen sterk verminderde prijzen en kinderen van de aangesloten leden kunnen via het SMF tijdens de grote vakantie 1 week op verlof.

Alle mensen met problemen, niet alleen op financieel of materialistisch vlak, kunnen bij het Sint-Martinusfonds aan de deur kloppen. Zij worden dan doorgestuurd naar de desbetreffende hulpverleners.

Contact: diaken Raoul Verhaeven          GSM 0475 96 89 82

Het noodwinkeltje Zele

Volgend jaar zal het tien jaar zijn dat de voedselbedeling in Zele bestaat. Alles is klein begonnen, nu zijn we gehuisvest op de Lokerenbaan 158A Zele.

We bedelen voedselpakketten in principe elke tweede donderdag van de maand, hierop kunnen uitzonderingen voorkomen naargelang feestdagen en dergelijke.
Mensen die in aanmerking willen komen moeten zich eerst aanmelden bij het OCMW, daar wordt bekeken of men werkelijk recht heeft op een pakket.
Eens daar alles in orde, kan men zich aanbieden ieder tweede donderdag van de maand vanaf 16u30 tot 18u30.
Twintig sterk gemotiveerde medewerkers zorgen voor een goed verloop. Zeven mensen dragen het geheel.

We zijn aangesloten bij de St Vincentius vennootschap te Brussel.

De voorzitter van het noodwinkeltje is:

Michel Van Geeteruyen  Kouterstraat  67A W1  te Zele

Men kan altijd contact opnemen voor meer uitleg.

Contact: diaken Michel Van Geeteruyen    GSM 0476 56 60 69

michel.vangeeteruyen@gmail.com